Camp Sjusjøen – en leirskole i Ringsaker
Et leirskoleopphold er en del av grunnskoleundervisningen av elevene. Det er derfor viktig at undervisningen er i tråd med gjeldende læreplaner.
Under har vi skissert vårt hovedmål, samt hvilke delmål Camp Sjusjøen/Mesnali Leirskole kan bidra med jfr. Kunnskapsløftet.
Hovedmål
Vi ønsker å gi elevene gode naturopplevelser og økt forståelse for naturen gjennom et enkelt friluftsliv og tverrfaglige arbeidsmetoder. Leirskolen ønsker å gi elevene gode rammer for å utvikle sosial kompetanse og evne til samarbeid.
Kunnskapsløftet – generell del
Den generelle delen av læreplanen ligger i bunn for all undervisning. Hos oss legger vi vekt på følgende:
- Leirskolen ønsker å fremme naturglede og bidra til å fremme «det miljøbevisste menneske»
- Leirskolen ønsker å gi gode rammer for utvikling av sosiale ferdigheter og dermed være med å styrke målet om «det samarbeidende menneske».
Kunnskapsløftet – fagplaner
Under leirskoleoppholdet på Mesnali vil elevene få mulighet til å oppnå flere av kompetansemålene i Kunnskapsløftet. Her har vi laget en liste over hvilke kompetansemål vi jobber med i leirskolen og hvilke aktivieteter som dekker de ulike målene. Noe vil variere mellom årstidene.
Fag | Kompetansemål | Aktivitet på leirskolen | Forklaring |
Kroppsøving
(7.klasse) |
Være med i ulike friluftsaktiviteter og praktisere trygg ferdsel under varierte værforhold |
Kanopadling Klatring Skitur Alpint Bålfyring Teambuildingsløype |
Ute og friluftsaktiviteter er hovedfokus på Mesnali.
Frilluftsaktivitetene er tilpasset årstid og vær. |
Planlegge og gjennomføre overnattingstur | Overnatting på leirskolen
Tilbud om å bo i snøhule |
Et leirskoleopphold er i seg selv en overnattingstur der elevene lærer selvstendighet | |
Orientere seg ved hjelp av kart i kjent terreng | Aktivitetsøkt med kart og kompass og GPS
Elevene får utfordringen med orientering på fjelturen. |
||
Utføre varierte aktiviteter og delta i lek som fremmer utholdenhet, koordinasjon og annen kroppslig utvikling | Alle aktiviteter | Våre aktiviteter fremmer mestringsfølelse og gir fysiske utfordringer | |
Praktisere ski og skøyteteknikker der det ligger til rette for det | Skileik, skiturer, alpint | Teknikk og skileik, skiturer i løypenettet på Sjusjøen. Muligheter for alpint i Sjusjøen skisenter | |
Fortelle om lokale friluftstradisjoner | Fortellinger fra nærområdet | Birkebeinerhistorien og andre lokale historier | |
(10. klasse) | Praktisere frifuftsliv i ulike naturmiljø og gjøre rede for allemannsretten | Kanopadling Klatring Skitur Alpint Bålfyring Teambuildingsløype |
|
Orientere seg ved bruk av kart og kompass i variert terreng og gjøre rede for andre måter å orientere seg på. | Kart og kompass, orientering i fjellet, GPS – orientering | ||
Bruke lek og ulike treningsformer for å utvikle egen kropp og helse | Alle aktiviteter | ||
Trene på og bruke ulike ferdigheter i utvalgte lagidretter individuelle idretter og altrenative bevegelsesaktiviteter | Elevene får prøve alternative aktiviteter som ikke er vanlig i vanlig grunnskole | Langrenn, alpint, fjellklatring,kanopadling, balanseline, Zip – line |
|
Naturfag
(4. klasse) |
Registrere og beskrive egne observasjoner av vær, måle temperatur og nedbør og fremstille resultatene grafisk | Elevene deltar på «værmelding» på morgenen. | Lærer om lufttrykk, barometer, måler vind, nedbør og temperatur. Hvorfor har vi det været vi har i dag?
|
(7. klasse) | Undersøke og diskutere noen faktorer som kan påvirke frøspiring og vekst hos planter | Undervisning på fjelltur | Vi forteller om planter og trær i Sjusjøfjellet. |
Beskrive kjennetegn på noen plante-, sopp-, og dyrearter | Undervisning på fjelltur | ||
Fortelle om hvordan noen planter, sopp og dyr brukes i ulike tradisjoner | Undervisning på fjelltur. Kulturkveld. Utstillingen «Langsomt ble landet vårt eget» på Maihaugen |
Vi forteller om planter og trær i Sjusjøfjellet. Vi forteller om lokale fangsttradisjoner fra gamle dager |
|
(10. klasse) | Observere og gi eksempler på hvordan menneskelig aktivitet har påvirket et naturområde | Fjelltur på Sjusjøen, der vi prater om Sjusjøen som hytteområdet. Fangstgroper |
Et fjellområde som er tilrettelagt for hyttefolket.
Vi oberverer fangstgroper for elg laget for flere tusen år siden |
Samfunnsfag
(4. klasse) |
Skape fortellinger om mennesker i fortida og snakke om likheter og ulikheter før og nå | Maihaugen | Elevene går rundt på gamle gårder og hus og får oppleve hvordan folk levde i gamle dager. F. eks. Den gamle skolestua. Utstillingen «Langsomt ble landet vårt eget» |
Gjengi myter, sagn og eventyr med historisk innhold | Birkebeinerfortellingen «Ludden» |
Vi forteller ulike historier fra nærområdet | |
Beskrive hvordan steinalderfolk levde som jegare og samlere, ved å fantasere rundt de første menneskene som kom til landet etter istida | Utstillingen «Langsomt ble landet vårt eget» | Gir en kort, men unik opplevelse av de ulike tidsepokene i Norsk historie og frem til i dag. | |
Fortelle om hvordan jordbruket forandret levesettet i Norge og Norden og beskrive hovedtrekk ved bronsealderen og jernalderen. | Utstillingen «Langsomt ble landet vårt eget» | ||
(7. klasse) | Fortelle om hovedtrekk ved sammfunnsutviklingen i Norge fra vikingetiden til slutten av dansketiden, og gjøre rede for et sentralt tema i denne perioden | Utstillingen «Langsomt ble landet vårt eget» | For eksempel får de oppleve å gå gjennom et rom der folk er rammet av Svartedauen. |
Registrere og ordne spor etter istida på hjemstedet og forklare hva istiden hadde å si for dannelsen av landskapet og hele landet | Utstillingen «Langsomt ble landet vårt eget» | Film | |
Forklare sammenhenger mellom naturressurser, næringer, bosetninger og levemåter | Kulturkveld og fjelltur | Vi prater om hvordan folk levde i Mesnali og på Sjusjøen før i tida og i dag. | |
10. klasse | Lese, tolke og bruke papirbaserte og digitale kart og kunne bruke målestokk og karttegn | Elevene får grunninnføring i kart og kompass og bruk av GPS. | Elevene går stjerneorientering og får ansvar for å finne veien på fjelltur. |
Musikk
(7. klasse) |
Delta i fremføring med sang, spill og dans der egenkomponert musikk og dans inngår | Klassene har underholdningskveld for hverandre | Hver klasse skal forberede en liten forestilling som framføres fra scenen |