22. november 2023

Etter sommerferien var det mange spente fjes å se blant de ansatte på Camp Sjusjøen. På starten av årets travleste leirskolesesong stod nemlig flere nyansatte klare for å ta fatt på det ukjente. Hildegunn Vangen og Tori Angell startet begge i leirskolen i august og bare et par-tre uker seinere skulle de ta imot sin første leirskoleklasse sammen med stabens instruktører. De var begge veldig spente, men tok fatt på oppgaven med stor iver.

Den første bussen med elever rulla inn siste uken i august og siden da har det gått slag i slag med elever og lærere gjennom dørene på Camp Sjusjøen Leirskole. Det har vært klatring, teambuilding, kano, fjellturer og mye mye mer i all slags vær!

Sesongen for høstleirskole er over for denne gang og tilbake sitter leirskolegjengen med store smil rundt munnen – for det gikk jo faktisk veldig bra! De ansatte forteller at det har vært morsomme, innholdsrike og ikke minst lærerike uker. Nå brukes de rolige ukene til evaluring, planlegging og kompetanseheving før ny sesong venter på nyåret. Da blir det vinterleirskole med mange spennende aktiviteter og forhåpentligvis mye snø!

Vi har ledig kapasitet for leirskole i 2024 og årene framover, ta gjerne kontakt med oss dersom du ønsker et tilbud.


IMG_8759-1280x960.jpg

4. september 2023

Det er en tid for alt, og nå er tiden kommet for at Thor Kristian Ringsbu forlater stolen som daglig leder på Camp Sjusjøen. Gjennom 25 år har han jobbet på stedet, først som ettåring, så vaktmester, driftsleder og i de siste 11 årene som daglig leder.

Thor Kristian har vært en leder som har fått mye til å skje på Camp Sjusjøen. Rom, hytter og leiligheter har blitt pusset opp. Han har vært opptatt av å heve standarden på leirstedet, og i tillegg til oppussing har han også vært en pådriver for at tekniske ting har vært «up to date», som varmepumper, tv-er og lydanlegg for å nevne noe. For Thor Kristian har det også vært viktig at leirstedet er en del av det lokale reiselivet. Under hans ledelse har Camp Sjusjøen i tillegg til å ha tatt imot tusenvis av konfirmanter og skoleelever på leirskole, også tatt imot idrettslag, organisasjoner, bedrifter og privatpersoner.

Nå tar Marit Ravna over som midlertidig daglig leder, inntil en ny leder er på plass.Thor Kristian tar fatt på jobben som kirkeverge i Kongsvinger Kirkelige Fellesråd.

Søndag 29. oktober skal det være en avslutningsfest for Thor Kristian. Det blir middag for inviterte gjester, med et påfølgende kakelag kl. 16.00 som er åpent for alle som har lyst til å komme. Den åpne kakefesten fins som et Facebook-arrangement HER. Vi håper mange fra lokalområdet har lyst til å ta turen innom for å gi Thor Kristian en fin avslutning.

 


IMG_8523-1280x960.jpg

18. august 2023

Det nærmer seg oppstart av leirskolesesongen og det er mange detlajer som skal på plass før bussene med leirskoleelever ruller inn på tunet. Utstyr skal gjøres klart, gresset skal klippes, husa vaskes og mye mer. Denne høsten har vi også fått noen nye fjes i leirskolestaben, og denne uka har det blitt stadig flere kaffekopper rundt lunsjbordet for hver dag som har gått. I dag var alle samlet og etter en innholdsrik opplæringsdag er årets leirskolelærere og instruktører klare for å ta imot første skoleklasse neste uke.

Hildegunn Vangen er ansatt som leriskoleleder og informerte gjengen om timeplan og gav praktisk informasjon.

I tillegg til de nyansatte i leirskolen har vi med oss mange dyktige folk som har vært med oss i mange sesonger. De lærte opp de nye i både kano og teambuildingsløypa SOFA.

Dagen ble avsluttet med opplæring i brannvern og inspeksjon av brannbil.

Er du nysgjerrig på hvem som jobber på Camp Sjusjøen? Les det her!


IMG_1555-1280x960.jpg

7. august 2023

Camp Sjusjøen egner seg ypperlig som overnattingssted for store grupper. Vi har totalt 150 sengeplasser fordelt på internatbygg, hytter og leiligheter. De fleste av våre rom har køyesenger og noen rom har dobbeltseng. Vi har sengetøy til utleie og barneseng til våre minste gjester. På alle enheter finnes eget kjøkken, hvor det går an å lage maten selv dersom man ønsker det. Les mer om våre ulike enheter her.

I hovedbygget vårt har vi spisesal, møtesal og peisestue. Dersom man ønsker går det an å bestille mat, full pensjon eller halv pensjon. Vi har også mulighet for å tilby mat utendørs, for eksempel elgsuppe i vår gamme, eller grillmat på bål eller grill.

Vi har god erfaring med å tilrettelegge overnatting, bespisning og opplegg tilpasset ulike grupper. Hos oss bor foreninger, bedrifter, kor, korps, idrettslag, skigrupper og mange flere hvert år! Her kan dere benytte dere av vårt fine uteområde og bruke deres eget opplegg. I tillegg er det mulig å bestille ulike aktiviteter hos oss, vi har gode instruktører som kan være med dere. Ta kontakt med oss for et tilbud til din gruppe, vi har kapasitet høsten 2023 og vinter 2024. Velkommen til Camp Sjusjøen.


thumb__45A6741_1024.jpg

22. mai 2023

Snøen er borte, ute er det grønt og fint. Vi har sommeren foran oss og hos oss kan du nyte en deilig norgesferie med kort veg til mange fine akviteter for hele familien!

Vi har overnattingsmuligheter i alle prisklasser, book deg inn i en hytte eller leilighet, ta med campingvogn eller telt. Sjekk ut våre overnattingsmuligheter her.

Vi har et stort uteområde, med fotballbane, lekeapparater og skog rett i nærheten. En liten gåtur unna leirstedet ligger vannet Sør Mesna hvor det er perfekt å ta seg en dukkert eller leie kano for en dag.

Hos oss er det kort veg til Sjusjøen, hvor du kan gå fine fjellturer og nyte norsk natur. Der er det også flere arrangement og aktiviteter i løpet av sommeren, blant annet Sommerfestuka i uke 29!

Det er også kort veg til Lillehammer og Hunderfossen.

Hjertelig velkommen til oss i sommer!



25. oktober 2022

Jeg fryyyser!
I vinterleirskolen ser vi aktive og glade elever gjøre seg klare for dagens skitur eller vinteraktivitet.

Ut på dagen har humøret forandret seg for noen av dem. Felles for disse er ofte at de fryser og alle vet at når man fryser er dagen og opplevelsen ødelagt. Alt man tenker på, er at man fryser og at man vil hjem.

For at alle elever skal kunne få fine, gode og opplevelsesrike dager på leirskolen – og fryse minst mulig – må elevene lære om hvordan man holder seg varm. Dette må gjøres før dere kommer på vinterleirskole.

Vi vil derfor oppfordre dere til å undervise elevene i hvordan man kan forebygge å fryse når man er ute i snøen og kaldt vær. Uansett om man skal på leirskole eller ikke, er det greit å vite noe om det.

Det kan være lurt å ta opp tema om dere skal ha foreldremøte i forkant av leirskoleoppholdet, siden det er de som stort sett hjelper med å både pakke og bestemme hva elevene skal ha med av klær. Med det sikrer vi oss at så mange som mulig får med seg viktigheten av bekledning og har gjort det vi kan for at elevene kan få et fint vinterleirskoleopphold.


 

Forslag til videoer:

Bakgrunns info til undervisning om vinterbekledning:

Kaldt? Det er bare å kle seg nok!
Ofte tenker vi at bare vi kler oss nok, så vil vi ikke fryse. Det er også riktig – om vi kler oss riktig. Men mye klær kan faktisk virke mot sin hensikt. Kler vi oss med tette, stramtsittende klær, blir det mindre luft i stoffet. Tettsittende klær hindrer også bevegeligheten og bruker vi i tillegg klær som tar til seg fuktighet, blir det enda verre. Klærne blir tunge, vil veie enda mer og vi blir kalde!

Det er derfor viktig å kle seg riktig og da må vi også vite med hva og hvordan.

Riktige klær
Lær deg denne setningen: Tørr luft isolerer, mens fuktig luft leder varme.

Det er noe så enkelt som luft som holder oss varme og den luften må ikke bli våt. Vi må derfor kle oss slik at vi får lag av klær med mye luft og passe på at luften ikke blir fuktig.

Påkledingen bør bygges opp lag for lag. Heller flere tynne, enn to tykke lag for å unngå å bli for varm. Med flere tynne lag, kan man regulere varmen ved å ta av seg lag med klær eller ta på alt etter aktivitet og temperatur.

Unngå derfor tettsittende klær med små eller ingen luftlommer i seg og unngå klær med stoff som lett tar til seg fuktighet og vann. Slike klær stopper transporten av fukt, fuktigheten blir kjølt ned og du vil fryse.

Klesstoff
Klær med bomull er tynne, har lite luft og suger til seg fukt og vann. Bomull isolerer dårlig og man fryser med en gang det blir vått. Stoffet egner seg til tørt og varmt vær, men ikke i vått og kaldt.

Klær av polyester er egnet i kaldt vær. De har mer luft i seg (isolerer), transporterer fukt (fra kroppen) og tørker raskt.

Og så er det ull. Ull er spesiell på to måter: Den inneholder mye luft (isolerer), men den kan også ta opp mye fukt. Fukt skal i utgangspunktet kjøle ned, men ullen har den spesielle egenskapen at den varmer opp fuktigheten og dermed fryser vi ikke, som når vi har bomull som blir vått.

Hvordan kle seg
Ull innerst er det beste for de aller fleste. Mellomlag bør være laget av ull eller syntetiske materialer med mye luft i stoffet. Fleece er et godt alternativ.

Ytterst
Det ytterste laget bør bidra til å holde vinden ute (husk at det også «blåser» når vi suser nedover på ski eller sitter på et akebrett!), samtidig som det slipper fuktighet ut. Vi tenker ofte vanntett og skalljakke, men hvis det ikke er våt snø (og det er det ikke når det er minusgrader), er det ikke så viktig. Det kan likevel være lurt å ha vannavvisende klær og passe på å impregnere dem når det trengs (f.eks. før man drar på leirskole 😉 ).

Skallbekledning, som er vann og vindtette, er bra, men det er ikke sikkert at det nødvendigvis er det beste for barn. Skallklær stopper vind og fuktig vær, men de isolerer ikke og gir derfor ikke varme i seg selv.

Hva er så å anbefale?
Når vi er ute og på turer i vinterleirskolen er vi sammen i grupper. Vi går da i rolig tempo med pauser som venting, undervisning, matpauser m.m. Når vi tar pauser og kropper ikke er i aktivitet, kjøles den ned – og da er det vi trenger klær som isolerer.

På leirskolen ser vi at barn, som har forete bukser og jakker, klarer seg best i kaldt vær. Flere av oss i leirskolen foretrekker også klær som er foret og da spesielt jakke og bukser.

Ikke glem hode, hender og føtter
Mange vet ikke at varme også forsvinner gjennom hode, hender og føtter. Vi tenker at å fryse litt på beina eller henda er ikke er så farlig. Det vi ikke tenker på er, at når blodet blir kjølt ned i disse kroppsdelene, så går det tilbake til kroppen nedkjølt og vil da medfører at vi begynner å fryse og etter hvert mer og mer.

Det er derfor viktig å ha en god varm lue og varme gode hansker/votter (votter holder bedre på varmen enn hansker).

Føttene har mer varmetap enn de fleste tenker på. Og det er ikke nok bare å tenke tykke sokker.

Vi må igjen huske på at det er luft som isolerer og luft som holder oss varme. Det hjelper derfor ikke med flere lag sokker eller en tykk sokk, hvis luften blir trykket sammen inne i skoen. Vi må derfor passe på at skoene ikke er for trange og små, så det er plass til sokker og luft (men likevel passe på at skoene ikke er for store, med tanke på gnagsår). Husk også å impregnere skoene når det trengs, så fuktighet ikke trenger inn, som dermed kjøler ned og vi både blir kalde på beina og så om kroppen.

På beina anbefaler vi (igjen) ull. Ullsokker isolere og varmer bedre enn kunstig stoff. Blandet stoff er også bra. Sokkene bør være tykke og inneholde mye luft.

Selv om skiskoene er tette, så kan føttene bli våte. Enten av svette eller fordi snøen kommer ned i dem gjennom sprekker. For å unngå snø i sko og støvler, er det lurt med gamasjer.

«Dállastit »
Til slutt må vi ikke glemme isolasjonen mellom foten og snøen. Her kan mye av varmen bli kjølt ned.

For å unngå denne nedkjølingen, er det viktig med en god tykk såle inne i skoen. Mange vintersko og skisko til turskigåing har (for) tynn såle. Det kan derfor være lurt å legge inn en ekstra såle.

Samene vet alt om hvor viktig denne isolasjonen under føttene er. Noen av dem bruker sennegras som såler og passer på at, ja, nettopp: at gresset er luftig og ikke blir fuktig. Dállastit kaller man det.

I vanlige sko er også ull å anbefale til såler, men det går også fint med andre materialer – bare det er tykt og luftig nok.

Oppsummering

  • Luft varmer, fuktighet kjøler
  • Ull, polyester og fleece – unngå bomull
  • Flere lag under yttertøyet
  • Foret bukse og jakke
  • God lue og gode votter
  • Gode sokker, god plass i sko/støvler og tykke såler

Tips: Tenke igjennom det du har på deg neste gang du evt. fryser og sammenlign det du har på deg med det du har lest her.



6. mai 2022
Utdrag fra artikkel som Anders Moen Kaste har skrevet for forskning.no
Elever som får naturen som klasserom blir mer konsentrert, motivert og husker bedre, viser svensk forskning. Norsk professor mener uteskole får barn til å se sammenhenger på en bedre måte. 

Naturen er et utmerket klasserom
Om man flytter ut en del av undervisningen øker det elevenes skoleprestasjoner, men naturkontakten er også bra for grunnskoleelevenes helse og velvære, likefullt for deres sosiale og personlige utvikling.

– I tillegg styrkes både selvfølelse, impulskontroll, kreativitet og samarbeidsevner, uttaler Petter Åkerblom fra Sveriges landbruksuniversitet (SLU). Åkerblom er redaktør for kunnskapsoversikten «Klasserom med himmelen som tak».

Må planlegge for læring
Janne Madsen er professor i pedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge. Hun mener også at man med fordel man kan ha langt mer uteundervisning i grunnskolen; men det krever litt mer enn å bare ta med elevflokken ut. Det avhenger at man planlegger for læring. Man tar altså en hel flokk ut av et klasserom med et klart oppsett og en definert struktur ut i naturen.

– Poenget er å ta i bruk noen av de elementene som man finner ute.  Når man tar i bruk noen av de elementene som finnes ute og ser på hvordan vi kan knytte dem opp mot de læringsmålene man har satt for elevene vil det veldig ofte bli tverrfaglig, fordi verden ute er ikke organisert i fag. Det er en utdanningssak å organisere i fag. Når man får se ting ute vil det veldig ofte kunne ses på en måte der man opplever en større helhet og en større mening, sier Madsen.

Læring er en form for sosial aktivitet
– Barn er ikke skapt for å sitte inne i et klasserom. Jeg tror ikke voksne er skapt for det heller, for å være helt ærlig. Men jeg tror vi er skapt til å tenke teori. Det å lære av hverandre, det som har skjedd før og å bruke teorien til å forstå verden rundt oss – det tror jeg vi er skapt til, sier professoren.

Ved uteskole blir også den sosiale arenaen en helt annen.

– Optimalt sett henger læring sammen med noe sosialt. Jeg tror ikke vi lærer best ved å sitte én og én på hver vår stol.

Vi lærer altså best ved å delta i samtaler og i diskusjon, ifølge Madsen, som tror både enighet og uenighet og utveksling av ulike måter å forstå ting på er verdifulle verktøy i læringen.

– Det språklige og praktiske påvirker læringen mens den skjer. Det er ikke sånn at man er sosial til ett tidspunkt og lærer til et annet; læring er en form for sosial aktivitet. Det legger vi ikke til rette for når vi setter ungene på én og én stol og ber dem være stille.

Å skape en meningsfull sammenheng
Svenske helsemyndigheter mener altså at idrettsundervisning med fordel kan foregå ute. Men hva med andre fag – er det bare fysisk aktivitet som kan tas ut av skolebygget?

– Jeg tror alle fag kan tas med ut, sier Madsen.

– Alle fag hører hjemme i en meningsfull sammenheng. Det er et spørsmål om å se sammenhengene utenfor klasserommet.

Madsen mener det trengs mye ny tenkning på feltet, men at den tradisjonelle forståelsen av hva en skole er og skal være kan være en utfordring. Hun mener barn ser sammenhenger bedre om man tar deler av undervisningen utenfor klasserommet.

Endring motiverer
Madsen forteller at hun har erfart en viss skepsis til «uteskole»-begrepet fra lærere i de store byene. Hun mener at det handler om å se muligheter framfor hindringer.

– Jeg har veldig stor tro på at læring skal skje på mange arenaer. Men man skal også være klar over at ved å endre noe (…) vil endringen og variasjonen i seg selv oppleves som motiverende.

Referanser:
Artikkel fra Sveriges landbruksuniversitet, publisert hos forskning.se. (2020).Elever presterar bättre när undervisningen flyttar ut.
Faskunger, Johan., Szczepanski, Anders., Åkerblom, Petter. (2018). Klassrum med himlen som tak.


Leirskolen-utenfor-Gamma-1280x692.jpg

4. april 2022
Aktiviteter og undervisning på CAMP SJUSJØEN Leirskole er bl.a. valgt for å bidra til elevenes sosiale utvikling og kulturelle forståelse. Overordnet del i den nye læreplanen legger vekt på «Sosial læring og utvikling». Vårt bidrag er samhandlingsløypen, SOFA!

SOFA (Samarbeid Opplevelse Fellesskap og Action!)
Sammen med en instruktør fra leirskolen drar elevene gruppevis ut i skogen, hvor de får tilrettelagte utfordringer.

Før vi begynner på en utfordring, samles vi til informasjon om oppgaven og sikkerhetsrutiner blir gjennomgått.

Oppgave
Instruktøren forklarer først hva oppgaven går ut på og hva som skal til for at den beregnes som ferdig gjennomført.

En av oppgaven er f.eks. å gå på en vaier, som er festet mellom trestammer 0,5 m over bakken. Samlet skal gruppen komme seg fra den ene enden av vaieren til den andre og det lar seg ikke gjøre uten å samarbeide.

Samarbeid
Før de begynner og underveis, må elevene diskutere oppgaven og komme med forslag til hvordan den kan løses. Alle må bidra og hjelpe til underveis og den siste løsningen er ikke funnet før den siste er i mål.

Refleksjon
Etter hver oppgave samles vi igjen til refleksjon. Hvordan gikk samarbeidet? Hvordan kom dere frem til løsningen? Hvem bidro? Hva gjorde du for gruppen?

Som avslutning på aktiviteten reflekterer vi om samarbeidet i gruppa og betydningen av samarbeid.

Læreplanen
Nye læreplanen legger vekt på at «dialog står sentralt i sosial læring». «Å kunne sette seg inn i hva andre tenker» er en viktig del når elevene jobber seg igjennom løypen.

Det et elevene er delt i grupper når de jobber seg gjennom løypen og at dialogen er viktig et viktig element, så vil aktiviteten medvirke til å «fremme kommunikasjon og samarbeid som gir elevene mot og trygghet til å ytre egne meninger og til å si ifra på andres vegne. Å lære å lytte til andre og samtidig argumentere for egne syn gir elevene et grunnlag for å håndtere uenighet og konflikter, og for å søke løsninger i fellesskap. Alle skal lære å samarbeide, fungere sammen med andre og utvikle evne til medbestemmelse og medansvar. «

Aktiviteten alene er ikke nok til å lære den «enkelte elev å bidra til fellesskapet på skolen, fellesskapet til den enkeltes trivsel, utvikling og læring», men sammen med et leirskoleopphold og alle de andre aktivitetene på leirskolen, er det et bidrag til elevenes utvikling og bevisstgjøring.

Gjestelæreren
Mange av gjestelærerne har uoppfordret gitt tilbakemelding om, at de ser at elever som har hatt utfordringer med det sosiale, har blitt mer inkludert og enda fått en annen status. Flere har tatt og fått  en ny rolle under oppholdet på leirskolen og det kommer frem i samarbeidsløypen.

Lær de unge hvordan de skal tenke, ikke hva de skal tenke.
– Sidney Sugarman

Leirskolen, edderkoppenettet
SONY DSC
Leirskolen, samarbeid
Leirskolen, vaieren
Leirskolen, øyene


4. april 2022
Det kan synes uvant og fremmed for foreldre at grunnskolen også innebærer ekskursjoner og overnattingsturer. Utdanningsdirektoratet har laget filmen «På tur» og NAFO har utarbeidet en brosjyre. Begge deler er oversatt til flere språk.

Materiellet er laget for å informere foreldre som er usikre på hvorfor elever skal dra på turer og hva de skal gjøre på turene.  Hva leirskole er og hvordan den blir organisert med overnattinger, kan noen også lure på. Filmen gir en kort info om dette på flere språk.

Infofilmer og brosjyrer om turer på ulike språk.

 

 

 

 


IMG_7529-1280x960.jpg

28. mars 2022

Postkort, leirstedet ca 1960

Leirstedet i Mesnali ble etablert i Hamar bispedømme av NMS i 1958. Gjennom årene som har fulgt har leirstedet hatt en spesiell plass innenfor bispedømmet. Et stort antall barn og unge har vært her i forbindelse med leir. Både barneleirer og konfirmantleirer, flere har også deltatt på NMSU sine leirer. Flere biskoper har opp igjennom årene vært på besøk både i formelle og uformelle settinger. Ved innvielsen av nytt internatbygg, «Etiopia», deltok Biskop Alex Johnson. Han sa da i sin tale at Ungdomssenteret skal være et ”hjem for Hamar Bispedømme”. Dette har vi prøvd å følge opp, leirstedet ønsker å være et «hjem» for barn og unge både i eget bispedømme, men også for menigheter/grupper fra andre bispedømmer.

I dag er driften fortsatt basert på det som var tanken ved starten samtidig har leirstedet utviklet seg sammen med samfunnet. Vi er glade for at vi kan tilby et godt leirsted som kan være et «hjem» i ulike settinger. Leirstedet er på disse årene blitt en institusjon i bygda, nærheten til kirken og bispedømmet er viktig for oss.

Onsdag 24.mars var vi så heldige å få besøk av Biskop Solveig Fiske på Camp Sjusjøen. Som en del av hennes visitasrunde i Ringsaker ønsket hun å gjøre et stopp innom oss. Med seg hadde hun medarbeidere fra Bispedømmekontoret og medlemmer fra Brøttum Menighetsråd. De fikk komme til oss på lunsj. På menyen stod det blant viltgryte med elg. Det ble en hyggelig stund med gode samtaler, daglig leder Thor Kristian orienterte om Camp Sjusjøen og driften ved stedet. Biskopen gav oss ros for vårt arbeid og poengterte verdien av leirstedet inn i bispedømmet.

Under lunsjen sa Biskop Solveig: «Camp Sjusjøen er et fristed der man får lov til å komme på litt andre premisser enn det man er med på til daglig, et sted hvor man ikke trenger å prestere. Vi trenger slike møtesteder i dag». For oss som har vårt daglige virke på stedet er dette en god motivasjon. Samfunnet i dag er fullt av press om å yte på flere forskjellige arenaer. Vi ønsker som leirsted nettopp å skape et sted, et annet «hjem» hvor mennesker kan komme uten å prestere, her skal vi ansatte får lov å gi våre gjester en opplevelse med mening! Vi håper Biskopen og hennes følge også kjenner på dette ettter besøk hos oss, at de fikk en god opplevelse med mening.

Biskopen synes det var inspirerende og lærerikt å høre om leirstedets historie og om driften av Camp Sjujøen i dag. Ferden for Biskop med følge fortsatte videre denne dagen, besøk hos en barnehage, et gårdsutsalg og en en bedrift som jobber med hundeutstyr. Til slutt var det visitasgudstjeneste i Brøttum kirke, en flott avslutning på en innholdsrik dag. Vi ønsker å takke Biskop Solveig Fiske og hennes medarbeidere for at hun tok turen innom oss på visitas. Vi satte stor pris på besøket!