I leirskolen lar vi elevene leve i historien.
VÅR-/HØSTLEIRSKOLE: Hva med å la elevene lære de store linjene i Norges historie på 2 timer? Elever som kommer til CAMP SJUSJØEN Leirskole, blir bl.a. med på en vandring i vår egen historie på Maihaugen – mens de er i den.
Maihaugen
CAMP SJUSJØEN Leirskole har i mange år samarbeidet med friluftsmuseet, Maihaugen. Stedet ligger midt i Lillehammer og har et mangfold av utstillinger både inne og ute.
Vi har valgt å ha fokus på to av utstillingene, som gir elevene et unikt innblikk vår historie: bondesamfunnet på 1700- og 1800-tallet og vandringen gjennom vår historie fra istiden til våre dager. En tidsreise og vandring i vår egen historie – mens vi er i historien.
«Langsomt ble landet vårt eget»
Vandringen begynner når isen trekker seg tilbake og de første menneskene kommer til landet vårt. Siden reiser vi gjennom steinalderen, bronsealderen, vikingtiden, middelalderen og fortsetter slik med epoker og hendelser opp til våre dager og avslutter med velferdsstaten vi lever i i dag.
Utstillingen er unik på den måten, at vi ikke bare stopper ved gjenstander, men vi står midt i utstillingen og de historiske begivenhetene omgitt av dyr og mennesker i naturlig størrelse. Det gjør inntrykk!
Bondesamfunnet
Ute i friluftsmuseet vandrer vi fra gård til gård og får et unikt innblikk i bondesamfunnet for 2-300 år siden. Gårdene er originale gårder fra Gudbrandsdalen, som er flyttet til friluftsmuseet på Maihaugen.
Vi får sitte ved bondens bord, mens underviserne fra Maihaugen forteller oss om hvordan livet var på gårdene – alt fra årshjul til rutiner og gjenstander de brukte.
Elevene får også et innblikk i hvordan det var å gå på skole på den tiden. De får leke litt elever med en «streng» lærer ved kateteret, som vifter med spanskrør og setter elever i skammekroken når de ikke gjør som de skal!
På Maihaugen står du midt i Norges historie og får oppleve den selv.
– Nora og Aurora 12 år, Bekkelaget skole
• Maihaugen: Bondesamfunnet for 2-300 år siden.
Etterarbeid
Vi lærer mest ved å bruke så mye som mulig av sansene våre. Gjennom utstillingene ser, hører og inn imellom lukter vi. Tidsskillene er tydelige og konkrete.
Med undervisningen på Maihaugen, blir det lettere for elevene å ta til seg historisk kunnskap og begreper, samt å sette det på en historisk tidslinje.
Også for lærerne er dagen på Maihaugen nyttig. Med tanke på læreplan, etterarbeid og i den videre undervisningen ved å kunne vise til det de konkret har sett, opplevd og lært på Maihaugen, vil være en god hjelp etterpå.